24 Απρ 2010

Η σύλληψη κι η εκτέλεση (21 Δεκεμβρίου 1944)

(Η διήγηση από τον Πολύβιο Μαρσάν)

21 Δεκεμβρίου, ημέρα Πέμπτη. Ξημέρωσε με έναν μολυβένιο ουρανό κι ένα τσουχτερό κρύο. Τη νύχτα ένα μακρινό ουρλιαχτό σκύλου, είχε κρατήσει την Ελένη αρκετή ώρα ξύπνια και την είχε γεμίσει ανησυχία. Αντίθετα με την συνήθειά της, σηκώθηκε πολύ νωρίς και ετοιμάστηκε με ξεχωριστή επιμέλεια. Όχι οτι δεν το συνήθιζε, αλλά τις μέρες εκείνες μπορούσε να θεωρηθεί ίσως σα μια περιττή πολυτέλεια. Αφού έκανε το μπάνιο της, φόρεσε καινούρια εσώρουχα και ένα καινούριο ζευγάρι μεταξωτές κάλτσες. Όταν κατέβηκε να δεί τους δικούς της, φορούσε καφέ φουστάνι, καστόρινα παπούτσια, ένα σκουφάκι που έμοιαζε σαν αυτά που φοράνε οι καθολικοί καπουτσίνοι και γούνινο παλτό.
Εκείνη την ώρα είχε έλθει από απέναντι η καΠαπαληγούρα να αναγγείλει στην οικογένεια Παπαδάκη οτι στο τέρμα Πατησίων πουλούσαν κουνουπίδια, αν ενδιαφέρονταν ν'αγοράσουν κι εκείνοι. Της έκανε εντύπωση η περιποιημένη εμφάνιση της Ελένης τόσο πρωί και την ρώτησε πώς και τέτοια ώρα ήταν έτοιμη. Η Ελένη προφανώς, από το έντονο προαίσθημα που την κατείχε, της απάντησε γαλλικά:
-Je suis prete pour toute eventualite (Είμαι έτοιμη για κάθε ενδεχόμενο).

Μ
ετά βγήκε για ψώνια προσπαθώντας να βρεί λίγο μέλι, αλλά γύρισε άπρακτη μιας και το πολύτιμο εμπόρευμα που αναζητούσε για την μητέρα της είχε ήδη εξαντληθεί. Γενικά όλη η γειτονια παρουσίαζε μεγάλη στέρηση τροφίμων. Πετάχτηκε μετά απέναντι, στην γειτόνισσά της Μπούμπα Κορυζή και της πήρε λίγους κύβους ζάχαρη από ένα δέμα του Ερυθρού Σταυρού, γιατί συνήθιζαν να ανταλλάσσουν τέτοια σπάνια επισιτιστικά ευρήματα. Θυμάται η καΠαπαληγούρα οτι φεύγοντας η Ελένη της είπε οτι θα πήγαινε στου Δημήτρη Μυράτ , συμπληρώνοντας οτι είχε το προαίσθημα πως θα την συλλάβουν.Νωρίς μετά το μεσημεριανό φαγητό, συγκεντρώθηκαν στο σπίτι του Μυράτ. Πρίν βγεί απ'το δωμάτιο της, χάιδεψε τα βιβλία της στην βιβλιοθήκη.
-Άκουσα οτι ανατινάζουν σπίτια. Ας καταστραφεί το σπίτι μου, φθάνει να μην πάθουν τίποτα τα βιβλία μου..

Στο σπίτι του Μυράτ για ώρα έπαιζαν χαρτιά, ο Μυράτ, ο Σάμ και κάποιοι άλλοι κύριοι, όλοι τους γείτονες, ενώ ο Δημήτρης παρακολουθούσε, μιας κι ο ίδιος δεν ήταν χαρτοπαίκτης. Σ'ένα μικρό σαλονάκι στο πίσω μέρος, η Ελένη με την Αιμιλία Καραβία, την Χρυσούλα Μυράτ, και την Φωτεινή Λούη, συζητούσαν.
Στο σπίτι των Παπαδάκη εκείνη την ώρα ήταν μόνο η μητέρα της Ελένης. Ο Μιχάλης είχε πάει για καφέ με τον κουνιάδο του, και η Τεό ήταν στης γειτόνισσας. Τρία τετράγωνα πιο πέρα, στα περιφερειακά γραφεία του ΕΑΜ, στη διασταύρωση Πολυλά και Μαρτζώκη, η ''λαϊκή αστυνομία'' του ΚΚΕ, η ΟΠΛΑ, με επικεφαλής της τον Ορέστη, αποφάσιζε την τύχη της Ελένης Παπαδάκη..
Αυτός ο Ορέστης, εικοσιτριών χρόνων άντρας, ήταν φύση εγκληματική, διεφθαρμένος και γυναικάς. Ένα αληθινό απόβρασμα της κοινωνίας, που μέσα στην ταραγμένη ατμόσφαιρα των Δεκεμβριανών, απέκτησε αξία και αξιώματα, και προέβει σε μια σειρά από λεηλασίες, πλιάτσικα και φόνους.

Κ
αλοπερνούσε, με τον υποδιοικητή του και τον βοηθό, και με τις διάφορες ερωμένες τους: έκαναν συλλογή από τα πολύτιμα τιμαλφή των μελλοθάνατων ελλήνων πολιτών, που τους εκτελούσαν κατά κανόνα στα Δυιλιστήρια της ΟΥΛΕΝ. Ωστόσο, η ηγεσία του ΚΚΕ, δήλωνε οτι -και ίσως πραγματικά να - αγνοούσε την ασύδοτη δράση του. Πρός το παρόν, η μόνη εναντίωση στις πράξεις του ήταν οι σύντροφοι-δήμιοι, με τους οποίους είχε μονίμως προστριβές ώς πρός τον διαμοιρασμό της λείας των νεκρών! Ήθελε τη μερίδα του λέοντος ο Ορέστης...
Ο καπετάν Ορέστης, φαίνεται οτι ζήτησε εκείνο το απόγευμα τη σύλληψη της Ελένης Παπαδάκη. Στο γραφείο του ΕΑΜ υπήρχε ήδη μια λίστα με τα ονόματα των ''αντιδραστικών στοιχείων'' και το όνομά της ήταν μέσα, με τον προσδιορισμό ''η φιλενάδα του Ράλλη''.
Ο Κώστας Μπιλιράκης, φοιτητής Ιατρικής, ανέλαβε το καθήκον να την συλλάβει. Μην γνωρίζοντας τον ακριβή τόπο κατοικίας της, έκανε στάση στην οδό Χρυσοστόμου και ρώτησε την υπηρέτρια του κομμουνιστή δικηγόρου Μακρή, Γεωργία, πρός τα πού να κατευθυνθεί. Σταμάτησε έξω απ'το σπίτι της Αιμιλίας Καραβία, και αυτή τη φορά η υπηρέτρια της Μίλιας, η Αργυρώ, τον έστειλε στο διπλανό σπίτι. Βρήκε την Αικατερίνη Παπαδάκη, που εκείνη την ώρα διάβαζε στο ανοιχτό παράθυρο. Την ρώτησε άγρια:
-Που είναι η Ελένη Παπαδάκη;
-Δεν είναι σπίτι αυτή τη στιγμή.
-Πού είναι και τι ώρα θα γυρίσει;
-Δεν ξέρω που είναι,μα θα γυρίσει κατά τις εφτά. Μια στιγμή να ρωτήσω.
-Όχι. Κάτσε εκεί που είσαι, γιατί στην άναψα!
Βλαστημώντας και απειλώντας συνέχισε.
-Εδώ πολιτοφυλακή του ΕΑΜ! Πού είναι η Ελένη Παπαδάκη;
-Δεν ξεύρω,σας είπα. Βγήκε απ'το σπίτι. Τι συμβαίνει;

Β
λέποντας τον Μπιλιράκη έτοιμο να σκαρφαλώσει στο παράθυρο, η γρια-Παπαδάκη κατέβασε απότομα το ρολό του παραθύρου. Βγήκε από το πορτάκι της κουζίνας, κι έτρεξε στο σπίτι της Καραβία για βοήθεια. Στην αυλή μεταξύ των δύο σπιτιών βρήκε τον Μιχαλακόπουλο.
-Βοηθήστε με κύριε. Κάποιος με κυνηγά με το πιστόλι να με σκοτώσει!
-Μήν κάνετε έτσι κυρία, κάποιον θα καταζητεί, απάντησε αυτός με απάθεια.
Ο Μπιλιράκης εμφανίστηκε και πάλι και άρπαξε την γριούλα από το μπράτσο, κραδαίνοντας το πιστόλι. Τη σκηνή είδε η νύφη της, Τεό Παπαδάκη που έτρεξε να ρωτήσει τι συμβαίνει. Μέσα στον πανικό της, η Τεό φανέρωσε στους ''πολιτοφύλακες''' οτι η Ελένη βρισκόταν στο σπίτι του Μυράτ. Ο Μυράτ, ήταν μέλος του ΕΑΜ, και ήλπισε οτι εκείνος θα βοηθούσε. Ο Μπιλιράκης κατευθύνθηκα προς το σπίτι του Μυράτ, ενώ ο Μιχαλακόπουλος έμεινε πίσω στο σπίτι της Καραβία, κρατώντας την γρια-Παπαδάκη, όμηρο. Πέντε το απόγευμα, ο Μπιλιράκης εισέβαλλε στην οικία Μυράτ. Οι άντρες,που έπαιζαν χαρτιά, έντρομοι σήκωσαν τα χέρια ψηλά.
-Την Ελένη Παπαδάκη! Που είναι η Ελένη Παπαδάκη; Σας συλλαμβάνω όλους, μπρός, πάμε στην Πολιτοφυλακή.

Ο
ι φωνές και η φασαρία έφτασαν μέχρι το δωμάτιο όπου ήταν οι γυναίκες. Η οικοδέσποινα, Χρυσούλα Μυράτ, προσπάθησε να φυγαδεύσει την Ελένη, υποδεικνύοντας της να πηδήσει απ'το παράθυρο και να βγεί στον κήπο. Η Παπαδάκη, διατηρώντας την γαλήνη της, αρνήθηκε αυτή τη λύση:
-Γιατί να πηδήσω; Θα πάω να δώ τι με θέλουν..
Ο Μπιλιράκης, απασχολημένος με την σύλληψη των ανδρών, είδε έκπληκτος το θύμα του να ανοίγει την πόρτα και να παρουσιάζεται μπροστά του.
-Εδώ είμαι,κύριε. Τι θέλετε; Εγώ είμαι η Ελένη Παπαδάκη..
-Ακολούθησέ μας στην πολιτοφυλακή για μια ανάκριση..
Ο Δημήτρης Μυράτ, βλέποντας τον φόβο που σπείρει το ύφος του Μπιλιράκη, παίρνει το λόγο:
-Μήν κάνεις έτσι! Εγώ ανήκω στο ΕΑΜ. Θα σε ακολουθήσουν,όλοι..
* * *

Οι πολιτοφύλακες, επιλέγουν να πάρουν μαζί τους ώς συλληφθέντες την Ελένη, τον Σάμ, την Αιμιλία και τον Δημήτρη Μυράτ, και κατηφορίζουν την οδό Ιακωβίδου, σαν σε πομπή. Περνώντας έξω από το σπίτι των Παπαδάκη, η μητέρα της την ατενίζει απ'το παράθυρο, χωρίς να μπορεί να φανταστεί οτι αυτή θα είναι η τελευταία φορά που θα την δεί ζωντανή. Επόμενη στάση, τα γραφεία του ΕΑΜ.
Στα γραφεία του ΕΑΜ, ο Δημήτρης Μυράτ συναντά έναν παλιό του φίλο ελασίτη, και συζητούν με οικειότητα. Ύστερα ο Δημήτρης, εξηγεί στην Αιμιλία που είναι ανήσυχη, οτι θα κρατήσουν την Ελένη για μια ''εξονυχιστική ανάκριση'',κι έπειτα θα την αφήσουν ελεύθερη.
Ένα τέταρτο μετά βγαίνουν στο δρόμο. Ο Μπιλιράκης, λέει στην Ελένη οτι την είχε δεί στο θέατρο, χρόνια πρίν, στο έργο Ζακυνθινή Σερενάτα. Στη διασταύρωση Πατησίων και Ροστάν, ο Δημήτρης Μυράτ, αφήνει την Ελένη με την Αιμιλία να συνεχίσουν το δρόμο τους με τον πολιτοφύλακα, και γυρίζει στο σπίτι του. Ενώ ο Μυράτ απομακρύνεται, ο Μπιλιράκης κάνει γνωστές τις προθέσεις του στην Αιμιλία εν είδει συμβουλής:
-Καλό είναι να μην πάς και σύ στην Πολιτοφυλακή. Τι τα θές, τι τα γυρεύεις!..
-Απορώ πως μπορείς να διανοηθείς οτι είναι δυνατόν να αφήσω μόνη της την Ελένη! απάντησε με κατάπληξη η πιστή της φίλη.
Φτάνοντας στο κτίριο της πολιτοφυλακής, οι δύο γυναίκες μπαίνουν μέσα συνοδευόμενες απ'τον Μπιλιράκη και τον Μιχαλακόπουλο. Τις παραδίδουν,και φεύγουν για έρευνα στα σπίτια και των δύο. Η Ελένη κάθεται σε μια πολυθρόνα και χαϊδεύει τον σκύλο της, Μπόντζο. Το σκυλί την είχε ακολουθήσει από το σπίτι μέχρι εδώ, και στη διαδρομή ένας ελασίτης προσπάθησε να το απομακρύνει εκνευρισμένος, προκαλώντας τα παράπονα της Ελένης για την συμπεριφορά του στο ζώο.. Μόλις περάσουν είκοσι λεπτά, κάποιος υποδεικνύει στην Αιμιλία να γυρίσει σπίτι της, και να έρθει πάλι, αργότερα το βράδυ για να φέρει τροφή στην κρατούμενη..

Όταν η Αιμιλία θα γυρίσει στο σπίτι του Μυράτ, ο Σάμ, που ήταν κι αυτός προσωρινά κρατούμενος, την προειδοποιεί να μην γυρίσει στο σπίτι των Παπαδάκη, γιατί τα ονόματα ολόκληρης της οικογένειας και κάποιων γειτόνων, είναι στη λίστα των καταζητούμενων της πολιτοφυλακής.
Στο σπίτι της Ελένης η κατάσταση είναι κωμικοτραγική: οι ελασίτες κάνουν το σπίτι άνω κάτω, αναζητώντας ... όπλα, γιατί οι ''πληροφορίες'' τους, θέλουν την οικία μιας ηθοποιού ...άντρο ενός υποτιθέμενου αντιστασιακού κινήματος! Δεν βρίσκουν τίποτα από οπλισμό,και το γυρίζουν στο πλιάτσικο. Ζητούν εναγωνίως τα κοσμήματα και τα πανάκριβα δώρα, που σύμφωνα με την αριστερή πλύση εγκεφάλου είχε κάνει δώρο στην ''ερωμένη'' του ο Ράλλης! Αλλά δεν βρίσκουν ούτε και από αυτά.. Φιάσκο η υπόθεση...
* * *

Στα ερωτήματα που όπως είναι φυσικό, έκαναν η Αιμιλία και η μητέρα-Παπαδάκη στους ελασίτες που έχουν εγκατασταθεί στα σπίτια τους, δηλαδή ΓΙΑΤΙ πιάσανε την Ελένη, αφού δεν ήταν μόνο μεγάλη ηθοποιός, αλλά και εξαίσιος άνθρωπος, όπως θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν και οι συνάδελφοί της, ο Μπιλιράκης απαντά:
-Μα... οι συνάδελφοί της, ηθοποιοί, την κατέδωσαν!
Η Αιμιλία σχολιάζει, οτι όντως υπήρξαν ορισμένοι που την συκοφαντούσαν από τους συναδέλφους της.
-Μια φορά, αυτοί της την σκάσανε! απαντά αυτολεξί, ο Μπιλιράκης.
Ο Σάμ που παρακολουθούσε άναυδος τη συζήτηση, ακούει τον Μιχαλακόπουλο να συμπληρώνει:
-Την έφαγαν οι συναδέλφοί της!
* * *

Η Ελένη θα μεταφερθεί στον πρώτο όροφο της πολιτοφυλακής, όπου κρατούνται γυναίκες αξιωματικών της αστυνομίας ή της χωροφυλακής του 16ου τμήματος της περιοχής. Ο συνοδός της Ελένης, άνοιξε την πόρτα, και με δόση ειρωνίας σύστησε στις φυλακισμένες την καινούρια κρατούμενη:
-Έχετε την τιμή να δεχτείτε μεταξύ σας μια μεγάλη κυρία, την Ελένη Παπαδάκη.
Η κα Χριστοδουλοπούλου, συγκρατούμενη της Ελένης και θαλαμάρχης του κελλιού, διηγήθηκε τις τελευταίες ώρες της μεγάλης ηθοποιού στην οικογένειά της, αμέσως αφότου την άφησαν ελεύθερη. Από αυτήν γνωρίζουμε πώς πέρασε η Ελένη Παπαδάκη εκείνο το βράδυ, ελάχιστες ώρες πρίν τη δολοφονία της.
Το ηθικό της ήταν ακμαίο, ήταν περιττή κάθε ενθάρυνση από τις κυρίες που φιλοξενούσε το κελλί. Ετσι, αντί εκείνες να της δίνουν κουράγιο, εμψυχώνονταν οι ίδιες από τα λόγια και την μαγική ομιλία της Παπαδάκη. Η Ελένη ήταν πεπεισμένη οτι η σύλληψή της ήταν αποτέλεσμα δολοπλοκιών που της είχαν στήσει οι συνάδελφοί της από το Εθνικό Θέατρο, και ανυπομονούσε για την ώρα της δίκης, όπου θα ξεκαθάριζε τη θέση της και θα ερχόταν αντιμέτωπη με τους κατήγορούς της πρόσωπο με πρόσωπο.
Γέμισε τις ώρες τους μιλώντας για το Θέατρο. Τους έλεγε για τις τραγωδίες που είχε παίξει: Εκάβη, Αντιγόνη, Ιφιγένεια.. και για την Μήδεια, που θα ήταν ο επόμενος μεγάλος ρόλος της.. Ωστόσο κάθε τόσο, εξάφραζε την αγωνία της, αδημονούσε να'ρθει η ώρα της ανάκρισης, αναρωτιόταν γιατί ακόμα δεν την καλούσαν για απολογία..

Γύρω στις εφτάμιση με οκτώ το βράδυ, παρουσιάστηκε στα γραφεία της Πολιτοφυλακής ο Μπιλιράκης. Δεν είχε κατορθώσει να βρεί στοιχεία ενοχοποιητικά για να στηρίξει κατηγορίες εναντίον της Παπαδάκη. Ούτε όπλα βρέθηκαν, ούτε δώρα αξίας από τον Ράλλη, και τα μόνα τεκμήρια της προδοσίας της Ελένης Παπαδάκη στην πατρίδα της, ήταν κάποιες κίτρινες φυλλάδες του ανεπίσημου Τύπου, που μιλούσαν για τους φανταστικούς γάμους της με τον Ράλλη!
* * *

Αργά τη νύχτα η Αιμιλία Καραβία επισκέφθηκε την πολιτοφυλακή. Ο υπεύθυνος, ένας πενηντάρης, απρόθυμος εντελώς να την εξυπηρετήσει, είχε διάθεση για χιούμορ. Όταν η Αιμιλία τον ρώτησε με ποιόν έχει να κάνει της απάντησε:
-Είμαι ο Μαρά της Γαλλικής Επανάστασης!
Στο αχνό φώς μιας λάμπας, ο ''Μαρά'' έδειξε στην Αιμιλία τον φάκελο της δικογραφίας, της υπόθεσης Παπαδάκη. Επανέλαβε κι αυτός, όπως και οι άλλοι, οτι η Ελένη Παπαδάκη ήταν απλώς θύμα καταγγελιών μιας ομάδας ηθοποιών. Έπειτα από πολλά παρακάλια από την Αιμιλία, έδωσε διαταγή να κατεβάσουν την κρατούμενη για επισκεπτήριο.
Ήταν η τελευταία συνάντηση της Ελένης με κάποιον δικό της. Κι ήταν πολύ σύντομη.
Η Αιμιλία της έδωσε μια κουβέρτα, λίγο γάλα, δύο αβγά, τις βιταμίνες της και ένα μυθιστόρημα αστυνομικό, με τίτλο Villa Marguerite που το διάβαζε, και που το είχε αφήσει στο κρεβάτι της, πρίν φύγει για το σπίτι του Μυράτ το απόγευμα εκείνο..
Τις διέκοψε ένας επισκέπτης. Το όνομά του Πάνος Καραβουσάνος. Η Ελένη είχε φροντίσει να μπεί το παιδί του στα κατοχικά συσσίτια κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Ήταν ελασίτης, και πέρασε απ'την πολιτοφυλακή για μια δική του υπόθεση, όταν έμαθε οτι κρατούνταν εκεί η Ελένη Παπαδάκη. Της φίλησε το χέρι και την χαιρέτησε. Ύστερα ήταν η στιγμή του αποχωρισμού. Η Ελένη αποχαιρέτησε την Αιμιλία που έφευγε με αυτά τα λόγια:
-Καλά που σε είδα.. Είχα αγωνία να βρώ τρόπο να σας ειδοποιήσω να μην ανησυχείτε για μένα. Είμαι πολύ καλά εδώ. Μην έχετε καμμίαν έγνοια.

Ε
νώ οδηγούσαν την Ελένη πίσω στο κελλί της, η Αιμιλία ικέτευσε και πάλι τον υπεύθυνο, να την αφήσει να περάσει το βράδυ κοντά στη φίλη της. Εκείνος έκανε νόημα με τα μάτια σ'έναν άντρα που στεκόταν δίπλα. Ο άντρας έγνεψε αρνητικά. Έκανε μεγάλη εντύπωση στην Αιμιλία η βλοσυρότητα των προσώπων τους. Τελικά την έπεισαν να φύγει, λέγοντάς της πως είναι περιττό- μέχρι το επόμενο μεσημέρι, η Ελένη θα αφηνόταν ελεύθερη..
* * *

Μέσα στα μεσάνυχτα οι ελασίτες διάλεξαν την ώρα για να ξεκινήσει η ανάκριση. Δύο άντρες, εκ των οποίων ο ένας λεγόταν Τάκης και ήταν ..καρβουνιάρης στο επάγγελμα, την οδήγησαν στο χώλ, που ήταν και το ανακριτικό γραφείο! (Ο καρβουνιάρης σε ρόλο ανακριτή και φρουρού του Δικαίου! Το όραμα της Αριστεράς!)
Η κ.Χριστοδουλοπούλου κατάφερε να ακούσει κομμένους διαλόγους πίσω απ'την κλειστή πόρτα:
-Πού είναι η κυρία Ράλλη;
-Πότε έκανες τους γάμους σου;
Η Ελένη έπρεπε κάτι ν'απαντήσει σ'αυτά τα παράλογα..
-Δεν καταλαβαίνω τι θέλετε να πείτε! Ο πατέρας μου ήταν φίλος με τον κύριο Ράλλη.
-Άσ'τα αυτά! Να τι λέει το φυλλάδιο!
- Άν ήταν έτσι θα φοβόμουν, δεν θα είχα μείνει εδώ. Θα πήγαινα στο κέντρο να κρυφτώ. Μα, άλλωστε έχει νέα και όμορφη γυναίκα!
Ο Τάκης ο καρβουνιάρης, θέλοντας να δείξει οτι δεν παίρνει απο ψευτιές την πλησίασε και την χαστούκισε.
-Πιστέψτε με, δεν σας λέω ψέμματα! Αφήστε με να σας φέρω αύριο μαρτυρίες ανθρώπων που έσωσα! Δεν ήξερα οτι θα με πιάνατε, αλλιώς θα έφερνα τις αποδείξεις..
-Δε τ'αφήνεις αυτά; Δεν μας λές καμμιά αλήθεια καλύτερα;
-Φέρτε φώς να δείτε το πρόσωπό μου, να δείτε οτι λέω την αλήθεια, φέρτε φώς και θα καταλάβετε από μόνοι σας.
- Είναι περιττό το φώς! Υπάρχουν αποδείξεις οτι είσαι η κυρία Ράλλη! Και τώρα πήγαινε!
* * *

Η Ελένη γύρισε στο θάλαμο των γυναικών, και παρ'όλο που την είδαν να κλαίει σιγανά ώς την ώρα που πλάγιασαν να κοιμηθούνε στο πάτωμα, δεν είχε χάσει το ηθικό της. Θα'ταν μεσάνυχτα όταν ξαναμπήκε ο Τάκης στο δωμάτιο και φώναξε δύο ονόματα, της Ελένης Παπαδάκη και της Νιόβης Χαριτάκη, ψάχνοντάς τις μ'ένα καντήλι.
-Εμπρός σηκωθείτε!
-Τι με θέλετε; Που θα με πάτε; Μια στιγμή να βάλω το παλτό μου.
Και καθώς η Ελένη φορούσε τη γούνα και το σκουφάκι της ο Τάκης είπε:
-Θα σε ανακρίνουμε σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Η
άλλη γυναίκα, η Νιόβη Χαριτάκη ήταν ένα κορίτσι γύρω στα είκοσι και εφτά μηνών έγκυος. Την είχαν συλλάβει στις 18 Δεκεμβρίου μαζί με την αδελφή της, Μαρίκα, με την κατηγορία οτι ο πατέρας τους ήταν διευθυντής της Ούλεν [....]
Η Νιόβη γνώριζε καλά οτι επρόκειτο να την εκτελέσουν. Η Ελένη όμως όχι. Το κορίτσι άρχισε να κλαίει με λυγμούς μαθαίνοντας οτι έρχεται η ώρα του θανάτου της, και η Ελένη με όση ψυχραιμία της είχε απομείνει και διαισθανόμενη και την δική της μοίρα, την εμψύχωσε:
-Μη φοβάσαι,Νιόβη. Ο θάνατος απ'τη ζωή είναι μόνο ένα σκαλί..
Η καΧριστοδουλοπούλου συνόδευσε τις δύο γυναίκες μέχρι το ισόγειο και εκεί τις παρέδωσε στους ελασίτες. Πρίν την πάρουν, ζήτησε από τη Χριστοδουλοπούλου να ενημερώσει τους συγγενείς της όταν εμφανιστούν, για την μεταφορά της στο στρατόπεδο.
Δεν φανταζόταν, ή δεν ήθελε να δεχτεί;
* * *

Στο γκαράζ της πολιτοφυλακής περίμενε στημένη μια μαύρη Φόρντ. Η Ελένη κούμπωσε καλά το γούνινο παλτό της γιατί το πρωινό κρύο ήταν διαπεραστικό. Πρώτα κάθισε η Χαριτάκη, και μετά επιβιβάστηκε η Ελένη. Τρείς άντρες και ο οδηγός φρουρούσαν δύο άοπλες γυναίκες.. Άγνωστο τι ειπώθηκε στη διαδρομή. Κανείς δεν θα το μάθει, ποτέ.
''Να φοβάσαι το σίδερο και το νερό!'' της είχαν πεί πρίν χρόνια, διαβάζοντας τη μοίρα της. Φοβόταν τότε για πιθανό τραυματισμό από αιχμηρά σίδερα στη θάλασσα.. Το Νερό και το Σίδερο. Τα Δυιλιστήρια και η Σφαίρα.
Πόσο κοντά ήταν!
* * *

Ο Βλάσσης Μακαρώνας, ήταν ο ωμός εκτελεστής της Ελένης Παπαδάκη. Πρίν γίνει ο δήμιος της Ελένης ήταν ένας μπακάλης από τους Ποδαράδες. Ο καπετάν Ορέστης, ήταν φυσικά ο επόπτης στο μεγαλειώδες έργο των δημίων του, Στέφανου Λιόλιου, Πέτρου Τζογανάκη, Ιωάννη Κουκούτση.
''Μου την έφεραν σε ταξί.'' διηγήθηκε ο Μακαρώνας. ''την είχαν στριμωγμένη οι άνθρωποι της πολιτοφυλακής. Ήταν τυλιγμένη στο γούνινο παλτό της γιατί έκανε διαβολόκρυο. ''
Μετά από την Ελένη Παπαδάκη είχαν σειρά επτά χωροφύλακες πρός εκτέλεση. Και ο αριθμός τους αυξάνονταν μέχρι το πρωί. Γι'αυτό έγιναν όλα βιαστικά. Τους κράτησαν προσωρινά στο κρατητήριο κι ύστερα ξεκίνησε η παρέλαση..
Οι μελλοθάνατοι παρήλαυναν μπροστά από τον καπεταν-Ορέστη ο οποίος τους γύμνωνε από τα πολύτιμα αντικείμενα.. Σταυρούς, βέρες, δαχτυλίδια.. Όταν ήρθε η σειρά της Ελένης, της αφαίρεσε δύο δαχτυλίδια και τη την ξαπόστειλε στην ομηρία. Όταν πέρασαν καμμιά δεκαριά άλλοι, του ήρθε επιφοίτηση:
-Π'ώς είπε αυτή οτι τη λένε; Παπαδάκη; Δεν είναι αυτή που καταδίκασε το Σωματείο ελλήνων ηθοποιών;''

Κι έδωσε την διαταγή του θανάτου.
* * *

Το τέλος της άτυχης Ελένης ήτανε φοβερό.
Ο Μακαρώνας την παρέλαβε μπροστά στον Ορέστη, ο οποίος είχε διατάξει την εκτέλεση με τσεκούρι, όπως γινόταν με τα άλλα πολυάριθμα θύματα. Την διέταξαν να γδυθεί ενώ εκείνη είχε αντιληφθεί ότι πλησιάζει το τέλος της. Ετρεμε από το κρύο και το φόβο και κλαίγοντας τους παρακαλούσε. Εβγαλε την γούνα της την οποία παρέλαβε ο Ορέστης και όταν την διέταξε να βγάλει και τα υπόλοιπα ρούχα της αναλύθηκε σε δυνατές κραυγές απελπισίας και γόους. Ορμησαν τότε αφιονισμένοι πάνω της και μεσα σ’ ένα κατήφορο από προπηλακισμούς την έσυραν κοντά σε ένα ανοιγμένο λάκκο κι’ εκεί την έγδυσαν με την βία.
Όμως, ποιός ξέρει τι συντελέστηκε εκείνη τη στιγμή μέσα στην ψυχή του δήμιου; Ενοχές; Αναλαμπή ανθρωπιάς; Οίκτος για την άδικη καταδίκη της; Τον συγκίνησε η γυναικεία αδυναμία, η ομορφιά, ή οι θρήνοι της; Όπως και να'χει, ο δολοφόνος της προτίμησε να της φυτέψει δύο σφαίρες στο σβέρκο. Ίσως ήταν τυχερή μές στην ατυχία της.
Δεν βασανίστηκε περισσότερο.



25 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δέν θυμάμαι πότε ξαναδιάβασα τόσο δραματική μαρτυρία.
Μια διεφθαρμένη αποψη γιά την Ιστορία εμπόδισε ,και συγκάλυψε,οτιδήποτε θα φώτιζε την ψεύτικη ευζωία μας.Δέν λένε τίποτα γιά πρόσωπα πού η υπαρξη τους θ αποτελουσε παράδειγμα για την ανθρώπινη κοινότητα.
Ενας άνθρωπος που απέναντι στό οργανωμένο εγκλημα αμύνεται λέγοντας"φέρτε φώς νά δειτε το πρόσωπο μου,ότι λέω την αλήθεια"

Ανώνυμος είπε...

και συνεχίζω:τό ανθρώπινο είδος οπισθοδρομει σε μια αντίληψη που τροφοδοτειται από τους νόμους της αγοράς
και αποστρέφεται και αποδιώχνει την αθωότητα απηχώντας μια γιά πάντα τον νόμο των Αουσβιτς και τών Γκουλάγκ.Δέν η γη και ο κόσμος θέση γι ανθρώπους σάν την Παπαδάκη.

Μ.Κ. είπε...

Ποιά ευζωία; Η ιστορία θα επαναλαμβάνεται συνέχεια, είτε πληροφορηθούμε για τα παθήματα των προηγουμένων είτε όχι.

Με δεδομένα αυτά δεν μπορώ να αποφασίσω ποιός ήταν πιο αξιολύπητος, το θύμα ή οι θύτες..

Ανώνυμος είπε...

η ενθύμηση,όμως τέτοιων προσώπων,συγκροτει την αντίσταση τών ανθρώπων.

Μ.Κ. είπε...

Την όποια αντίσταση. Μακάρι.

Unknown είπε...

Για την καταδίκη της και τη διαγραφή της από τον ΣΕΗ, πρέπει να αναφερθεί το εξής: η Ελένη Παπαδάκη ήταν (ή φημολογούταν ότι ήταν) ερωμένη του κατοχικού πρωθυπουργού Ράλλη.
Επίσης, μου κάνει εντύπωση και προκύπτει από ποικίλες μαρτυρίες ότι 2 μόλις μήνες μετά την απελεύθερωση η Παπαδάκη είχε γούνινο παλτό! Όταν ο κόσμος πεινούσε και δεν είχαν κουβέρτα να σκεπαστούν (τουλάχιστον η γιαγιά μου, που, όπως και πολλοί άλλοι τότε, έμενε σε σπηλιά, γιατί οι Γερμανοί της είχαν κάψει το χωριό για αντίποινα)...
Άρα η διαγραφή της από τον ΣΕΗ ήταν πλήρως δικαιολογημένη (για τα δεδομένα της εποχής) αφού δεν ήταν "αγία", όπως παρουσιάζεται στο παραπάνω κείμενο.

Η ηθοποιός Ασπασία Παπαθανασίου σε συνέντευξή της στο ΒΗΜΑ για τα Δεκεμβριανά αναφέρει:

"Ενα άλλο βράδυ έρχεται η Ολυμπία Παπαδούκα και μου λέει «Πιάσαν την Ελένη την Παπαδάκη». Τρέξαμε να πάμε να βρούμε την καθοδήγηση. Ωσπου να πάμε, μάθαμε ότι τη σκότωσαν...

Μας κόλλησαν ότι η Παΐζη κι εγώ ήμαστε υπεύθυνες για τον θάνατο της Παπαδάκη. Μετά τη Βάρκιζα έγινε μια δίκη. Διαβάζαμε τα πρακτικά της στο «Εθνος». Είχαν αποφασίσει να εκτελέσουν τον εκτελεστή τής Παπαδάκη. Τον είχαν πάει φυλακή. Στο δικαστήριο βγήκε όλη η αλήθεια, ότι την Παπαδάκη τη σκότωσε ένας πράκτορας των Εγγλέζων που είχε κάνει κι άλλα πράγματα. Εμείς δώσαμε τα πάντα στον απελευθερωτικό αγώνα και μας έγραφαν έξω από το σπίτι «θα πεθάνετε κουμμούνια»."

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=162797&ct=114&dt=05/12/2004#ixzz0vbIzOGT5

Αν βρεθούν τα πρακτικά αυτής της δίκης ίσως καταλάβουμε τι πραγματικά έγινε.

nik είπε...

Πόσο κομπλεξικοί που είναι μερικοί άνθρωποι.. Αντί να υποκλιθούν στην καλλιτέχνιδα και τον άνθρωπο Ελένη Παπαδάκη, προσπαθούν ακόμα και μισό αιώνα μετά να δικαιολογήσουν το ανεκδιήγητο άγος που διέπραξαν αυτοί που όλοι ξέρουν. Μετά από 50 χρόνια το μόνο που (θα έπρεπε να) μένει, είναι η Τέχνη.

Αλλά υποθέτω οτι αυτοί οι άνθρωποι έχουν αλλεργία ώς πρός την κλασσική Τέχνη και θεωρούν ώς τέχνη μόνο την στρατευμένη υποκουλτούρα.. Γιατί, μεταξύ μας, περί υποκουλτούρας πρόκειται..

Μάρκος είπε...

Ώστε είχε γούνινο παλτό; Για ρώτα φίλε/φίλη να σου πουν, αν πείνασε η Μελίνα Μερκούρη στην Κατοχή, ούσα παντρεμένη με δοσίλογο και ψυχαγωγώντας τους Γερμανούς. Η ίδια το ομολογεί, ότι δεν πείνασε, μια αναζήτηση στο youtube θα σε πείσει. Αλλά βλέπεις, η Ηθική ήταν αυτό στο οποίο διέφερε η Παπαδάκη από την Μελίνα. Γι'αυτό η πρώτη δολοφονήθηκε, ενώ η άλλη βρέθηκε με θέατρο αμέσως μετά τον Εμφύλιο. Κάτι δηλαδή περισσότερο από μια γούνα, δεν νομίζεις;

Γιάννης είπε...

Η θεωρία των εγκληματιών κομμουνιστών, των ακαρδων, βλοσυρών, που «διψούν για αίμα» είναι αδύνατον να εξηγήσει τα κοινωνικά φαινόμενα, Και μόνο αυτό δείχνει το αβάσιμο αυτής της θεωρίας.
Από την αλλά, οι εμπνευστές της θεωρίας αυτής, προσάπτουν στους κομμουνιστές τις ηθικές αξίες των εγκληματιών τύπου συνεργατών των χιτλεροφασιστων, ταγμάτων Χ, Σουρλα, Αντον Τσαους κλπ οι οποίοι με το πρόσχημα του αγώνα εναντίον των «καταχθόνιων» και «αρχιεγκληματιων» κομμουνιστων, συνεργάστηκαν με το Γερμανο-Βουλγαρο-Ιταλο καταχτητη και εβαψαν τα χερια του με αθωο αιμα ελληνικο.
Δεν γνωριζω τη Παπαδακη, αλλα απο τη μεχρι τωρα συζητήσεις με «εθνικοφρονες», φιλους και συγγενεις, εχω βγαλει το συμπερασμα οτι οσους εκτελεσε το ΕΑΜ - ΕΛΑΣ ηταν ενοχοι και προδοσιας και εγκληματων κατα του ελληνικου λαου.

Orionas είπε...

Αν εκτελούνταν όλοι οι πουλημένοι στην ΕΣΣΔ κομμουνιστές και οι πουλημένοι στους Εγγλέζους, Αμερικανούς και Γερμανούς μάλλον έπρεπε να εκτελεστεί το 99% των Ελλήνων. Είναι κρίμα τέτοια εγκλήματα, και μάλιστα διαστροφικού τρόπου, να προσπαθούν να τα δικαιολογήσουν και να τα συγκαλήψουν κάποιοι. Πάς μη κομμουνιστής τότε ήταν προδότης και έπρεπε να εκτελεστεί. Ευτυχώς δικαίωσε η ιστορία την αντίσταση κατά του κομμουνισμού. Ίσως τελικά έπρεπε να εκτελέσουν όλους τους κομμουνιστές το 1949 ώς προδότες της Ελλάδος και άμεση υποδούλωση στην ΕΣΣΔ...αλλά δυστυχώς η θηριώτητα και η ανωμαλία εξαντλήθηκε από τις διοικήσεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ με μαζικές εκτελέσεις και παράπλευρα θύματα όπως στην γαλλική επανάσταση... . Αλλά η Μελίνα Μερκούρη ήταν αγωνίστρια...!!!! Τέλως πάντων η λογική και η ανθρωπιά περισσεύει. Ας αναπαύεται η ψυχή της και συγχωρεμένες οι αμαρτίες της. Δεν αξίζε τέτοιο θάνατο... !

Orionas είπε...

Και έχουμε συνηθήσει να βγαίνει ο καθένας σε μια εφημερίδα και να λέει ότι του κατέβει και αυτό να εκλαμβάνεται ώς θέσφατο. Εδώ ο ίδιος ο Μακαρώνας ομιλέι για το πώς εκτέλεσε ... με οίκτο ... στην δίκη του και η κα Παπαδάκη στο Βήμα ομιλεί για Άγγλους πράκτορες που καταδικαστήκανε... . Ποιό ήταν το όνομά του κυρία μου; Πού είναι τα πρακτικά; Πουθενά... . Εδώ η ίδια που την αφορά δεν μπήκε στον κόπο να τα δημοσιεύσει.... . παραχάραξη της ιστορίας με λογοτεχνικό περιεχόμενο. Επιτέλους έλεος με την κομμουνιστική προπαγάνδα! Ιστορικά βιβλία, διαδίκτυο και λογική υπάρχουν στην εποχή μας. Ας κάτσει ο καθένας να το ψάξει... .

Vasilis Moraitis είπε...

Όλα αυτά τα δεινά είναι πολιτικό αποτέλεσμα από το 1821 και μετέπειτα με τα κόμματα, τον πολυκομματισμό, για να τρώει ο ένας άνθρωπος τον άλλον. Εκτελεστές και υπεύθυνοι γι' αυτή την κατάντια ήταν και είναι οι ανεγκέφαλοι δουλοπρεπείς αρχηγοί των κομμάτων που έδιναν τέτοιες εντολές! Άκου κι' ο άλλος πιο πάνω στο σχόλιο του...." Επειδή φορούσε γούνα...". Καλά δεν ντρεπόμαστε λιγάκι λέω εγώ... Εδώ οι άλλοι σήμερα έχουν φάει ολόκληρα υποβρύχια, F-16, έχουν καταληστέψει τον ελληνικό λαό....και είναι εν ζωή,εκτός φυλακής και τους λιβανίζουμε κι' από πάνω !!! Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω....ουδέν σύστημα είναι τέλειο ακόμη, αλλά εάν η Ελλάδα πήγαινε με τους κομμουνιστές θα ευημερούσε καλύτερα ο λαός ή θα ήτανε Αλβανία, Γιουγκοσλαβία και δεν ξέρω τι άλλο σήμερα.... Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Κρίμα γι' αυτόν τον λαό... Μια ζωή τον έχουνε βάλει να τρώει τις σάρκες του...πολύ κρίμα !!!

Vasilis Moraitis είπε...

Για να δούμε και την ταινία " ΕΛΕΝΗ " εδώ...
http://www.youtube.com/watch?v=VSWwtccj5CE

kimon είπε...

Δυστυχώς δε εκτελέσθηκαν οι Σοβιετοτσολιάδες και έτσι επικράτησαν τα καθάρματα. Δυστυχώς αντί να τους εκτελέσουν όπως έκανε ο Φρανκο στην Ισπανία μετά τον συμμοριτοπόλεμο προτίμησαν να τους στείλουν στην Μακρόνησο.Αυτα πληρώνουμε σήμερα.

Unknown είπε...

Θλίβομαι σαν Έλληνας και ντρέπομαι σαν άνθρωπος για το που μπορεί να φτάσει η τυφλή μετά από τόσα που έχουμε ζήσει σαν Εθνος ,εμμονή στα ιδεολογικά, κομματικά, χωρισμένοι πάντα κάτω απο ταμπέλες Αγγλόφιλοι,Γερμανόφιλοι,Ρωσόφιλοι.....δεξιοί,αριστεροί.
Λυπάμαι που ακόμη και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που δικαιολογούν τέτοιες θηριωδίες όπως την άγρια δολοφονία μιας γυναίκας ....αίσχος.

ΑΝΩΝΥΜΟΣ είπε...

Δεν θέλω να κάνω προπαγάνδα με την ιερή της μνήμη αλλά κάποια πράγματα με ξεπερνάνε.
Διάβασα πρόσφατα ένα κείμενο του κόκκινου φακέλου(ιστορικού, πολιτικού Blog για την ιστορία της διεθνούς και ελληνικής αριστεράς)που μιλάει για τα λαικά δικαστήρια των αριστερών.
Αναφέρει πως:
"πολλές φορές τα λαικά δικαστήρια γίνονταν σε πλατείες ή ανοιχτούς χώρους για να μπορεί ο κάθε εμδιαφερόμενος να τα παρακολουθεί και να εκφράζει την γνώμη του". Και συνεχίζει:"ο κατηγορούμενος είχε δικαίωμα να φέρει μάρτυρες υπεράσπισής του και να υπερασπίζεται τον εαυτό του μόνος του μιλώντας άμεσα και ανοιχτά σε όλους".Στη συνέχεια περνάει σε άτομα που συνελήφθησαν κατά τα δεκεμβριανά.Ορίστε τι λέει για την Παπαδάκη:

"Ελένη Παπαδάκη: Ηθοποιός και συνεργάτης των Γερμανών. Την κατάγγειλε το ΕΑΜ καλλιτεχνών για στνεργασία με τον κατακτητή. Η ίδια ισχυρίζεται οτι με την στάση της βοηθούσε ηθοποιούς. Συνάδελφοί της ισχυρίζονταν οτι ήταν καταδότρια. Σε αυτή την κατάσταση ίσως η ιστορική πραγματικότητα έχει χαθεί. Αλήθεια πάντως είναι οτι η ίδια δειπνούσε και συναναστρέφονταν πολύ συχνά με ανώτατους Γερμανούς αξιωματικούς της Γκεστάπο. Ακόμα και αυτή η πράξη, εκείνη την εποχή, που η Αθήνα πείναγε και παιδιά πέθαιναν απο τον λιμό, ήταν ικανή για να εξάψει την λαική αγανάκτηση. Η Ελένη Παπαδάκη εκτελέσθηκε σε απόσπασμα, απο λαικό δικαστήριο το 1944 ενταφιάσθηκε με τρόπο σεμνό και ιερέα. Το σώμα της ξέθαψε το μεταδεκεμβριανό κράτος και την ξανακήδεψε δημοσία δαπάνη. Η δεύτερη ταφή της έλαβε αντικομμουνιστικές διαστάσεις και η προπαγάνδα της εποχής οργίασε. Εφημερίδες της εποχής έφθασαν να μιλούν για δολοφονία με τσεκούρι."
Είναι πραγματικά το πιο αδιάντροπο κείμενο που έχω διαβάσει για την μεγάλη ηθοποιό που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τα πραγματικά γεγονότα.

ΑΝΩΝΥΜΟΣ είπε...

Αυτό που γράφω πάει στον t που έκανε το σχόλιο στις 3 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ 2010 - 7:52 Μ.Μ.: λοιπόν είναι πραγματικά βλακώδεις η αντίληψή σου. Βγάζεις συμπέρασμα ότι δεν ήταν αγία επειδή είχε γούνινο παλτό? Και αυτό το στηρίζεις στο ότι οι Γερμανοί είχαν κάψει το χωριό της γιαγιάς σου? Τι αντιλήψεις είναι αυτές? Δεν έχω δει πουθενά να αναφέρει από πότε το είχε το γούνινο παλτό,πριν ή μετά τον πόλεμο. Επίσης γιατί δεν μένεις σε αυτό το σημείο:
"Μετά βγήκε για ψώνια προσπαθώντας να βρεί λίγο μέλι, αλλά γύρισε άπρακτη μιας και το πολύτιμο εμπόρευμα που αναζητούσε για την μητέρα της είχε ήδη εξαντληθεί. Γενικά όλη η γειτονια παρουσίαζε μεγάλη στέρηση τροφίμων. Πετάχτηκε μετά απέναντι, στην γειτόνισσά της Μπούμπα Κορυζή και της πήρε λίγους κύβους ζάχαρη από ένα δέμα του Ερυθρού Σταυρού, γιατί συνήθιζαν να ανταλλάσσουν τέτοια σπάνια επισιτιστικά ευρήματα." Νομίζω είναι ενδεικτικό της κατάστασης και όχι το παλτό.
Εκφράζεις την μικροαστική αντίληψη "αυτός έχει περισσότερα από μένα άρα τον φθονώ".Και εγώ μπορώ τότε να σου δικαιολογήσω την δολοφονία του πατέρα,που είχε την κάμερα στο χέρι και δεν πρόλαβε να δει τη νεογέννητη κόρη του.Αυτός είχε κάμερα ενώ άνθρωποι πεθαίνουν στον δρόμο.Αλλά εσύ,ξέχασα,μιλάς για την διαγραφή όχι για τον φόνο.Φίλε μου η διαγραφή της εκείνη την εποχή αντιστοιχούσε με κίνδυνο ζωής και ήταν κάτι παραπάνω από ανεύθυνοι αυτοί που πρωτοστάτησαν σε αυτή την διαγραφή.

Ανώνυμος είπε...

Έχει γραφεί ότι δεν σκοτώθηκε από σφαίρα και ότι αυτό είναι εξωραϊσμός. Στην πραγματικότητα, όπως έδειξαν τα ιατροδικαστικά ευρήματα, σφαγιάστηκε με τσεκούρι.
"Τα γεγονότα όμως δεν διαδραματίστηκαν ακριβώς έτσι. Οπως κατέδειξε αργότερα η ια­τροδικαστική έρευνα, το πτώμα της άτυχης η­θοποιού έφερε μια μαχαιριά στον λαιμό και πλήγματα από τσεκούρι στο σώμα. Τα χέρια ε­πίσης του θύματος ήταν γαντζωμένα στα μαλ­λιά της, σε μια προσπάθεια να προφυλάξει, ί­σως, το κεφάλι της από τα κτυπήματα. Τέλος τα μάτια της - τα πιο όμορφα μάτια του ελλη­νικού θεάτρου - ήταν ορθάνοικτα από τρόμο και καθρέφτιζαν όλη τη φρίκη που είχε ζήσει...¨.
http://www.phorum.gr/viewtopic.php?p=2993035
Άλλωστε, ο ιατροδικαστής μίλησε για φρικτή κατάσταση της σωρού, το λέει η επόμενη σελίδα. Τούτο δεν δικαιολογεί εκτέλεση από σφαίρα. Ίσως αυτός ο εξωραϊσμός διαδόθηκε από την οικογένεια της δολοφονημένης, ως μία αιδήμων σιωπή για το πραγματικό της τέλος.
Να σημειωθεί ότι ΠΟΤΕ το ΚΚΕ δεν ζήτησε επίσημα συγγνώμη για τα εγκλήματα αυτά...

ΑΝΩΝΥΜΟΣ είπε...

Ο Μπιλιράκης γνωρίζει κανείς τι απέγινε? Ελπίζω να εκτελέστηκε το τομάρι, ήταν και φοιτητής ιατρικής το ζώον. Το ίδιο ελπίζω και για τον καρβουνιάρη, όποιος γνωρίζει ας ενημερώσει.

ΑΝΩΝΥΜΟΣ είπε...

3 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ 2010 - 7:52 Μ.Μ. Είσαι ηλίθιος ρε???

Ανώνυμος είπε...

Αντί να σταθούν οι άνθρωποι με δέος στο στυγερο εγκλημα της Παπαδάκη ανακατεύουν παντού τά κομματικα τους...Ομως η ιστορία βρίθει τετοιων εγκληματων οπου το θυμα ειναι παντελώς αθώο,ας τολμήσουν καποτε ν ανοιξουν τα ματια τους και τις καρδιες τους.

αγις ανδεγαυος είπε...

γιατι σχολιαζετε γεννημενα αποβρασματα και εκληματιες του κοινου ποινικου δικαιου της αγριας εκεινης εποχης και δεν στρεφεσθε προς τους πραγματικους δολοφονους, τους καταδοτες και εκεινους που κρατησαν 'παθητικη αντισταση' στην τεκμηρίωση της αθωοτητας της Ελενης; ο ΕΛΑΣΙΤΗΣ Μυρατ φερ ειπειν, κι αλλοι

Unknown είπε...

εγκληματίες!!!! εχουν μουτρα και μιλούν!

Unknown είπε...

ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΤΥΧΏΣ Η ΜΑΥΡΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΘΕΤΡΟΥ ΥΠΗΡΞΕ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΗΘΟΠΟΙΌΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Unknown είπε...

Στην περίπτωση της Παπαδάκη, δεν μιλάμε για έγκλημα: μιλάμε για λάθος. Η παραπάνω φράση που αποδίδεται στον Υπουργό Εξωτερικών του Μεγάλου Ναπολέοντα, Ταλεϋράνδου, όταν του ανέφεραν πως φανατικοί οπαδοί του αυτοκράτορα δολοφόνησαν αντιπάλους ευγενείς, παρέμεινε χαρακτηριστική στην ιστορία της πολιτικής ορολογίας και ταιριάζει στην εκτέλεση της Παπαδάκη "γάντι", με την έννοια πως η εκτέλεση ήταν πολιτικό λάθος που έστρεψε, μεταξύ άλλων, την σοκαρισμένη κοινή γνώμη, εναντίον του αγώνα του ΕΑΜ. Δεν πιστεύω ότι η Παπαδάκη ήταν δωσίλογη. Ο Μάνος Ελευθερίου, σε άρθρο του, αναφέρει ότι η ηθοποιός πράγματι βοήθησε και έσωσε τριάντα δύο (32) κρατούμενους είτε από το εκτελεστικό απόσπασμα είτε να αποφυλακιστούν. Εκανε όμως ένα μοιραίο λάθος, το οποίο καταδεικνύει για το πρόσωπο της Παπαδάκη, κατά την άποψή μου, μία περιορισμένη, τουλάχιστον, ηθική υπόσταση. Χρησιμοποίησε πράγματι, τις σχέσεις της με υψηλά ιστάμενα μέλη της κατοχικής κυβέρνησης, προκειμένου να καθιερωθεί η ίδια ως μόνη ηγέτιδα ηθοποιός του Εθνικού Θεάτρου, ενόψει μάλιστα των διαφόρων αδικιών που υπέστη στο παρελθόν στο κάστινγκ, και οι οποίες αδικίες αναφέρονται σε άρθρο του αδελφού Παπαδάκη στο παρόν blog. Τις γνωριμίες της δε αυτές με την κατοχική κυβέρνηση, δεν δίσταζε η ίδια συνειδητά να τις επιδεικνύει και να τις χρησιμοποιεί στην μίζερη και δυστυχή γερμανοκρατούμενη Αθήνα στην καθημερινή ζωή της: για παράδειγμα, όπως εξιστορεί ο Ελευθερίου και πάλι σε εκπομπή με τον δημοσιογράφο Τζαννετάκο, το αυτοκίνητο του κατοχικού πρωθυπουργού Ράλλη την πηγαινοέφερνε στο θέατρο. Σημειώνεται επίσης ότι, κριτική για τη συμπεριφορά της Παπαδάκη και τα πάρε δώσε της με την κατοχική κυβέρνηση δεν εξέφραζαν αριστερές μπροσούρες, αλλά δεξιές εφημερίδες της εποχής. Δικαιολογούν τα παραπάνω την εκτέλεσή της; Ασφαλώς όχι. Δεν την δικαιολογούν, αλλά σε μεγάλο βαθμό την αιτιολογούν, και αυτό διότι, ενόψει όσων ανέφερα, το 1944 οι συνάδελφοί της είχαν κάθε λόγο να ειναι εξοργισμένοι μαζί της. Για αυτό άλλωστε, μετεμφυλιακά, ενώ η εκτέλεση της Παπαδάκη θα επρεπε να γίνει σημαία στα χέρια της δεξιάς παράταξης, η τελευταία ελάχιστα τη χρησιμοποίησε και μέχρι σήμερα το γεγονός της δολοφονίας της είναι λίγο πολύ άγνωστο στο ευρύ κοινό.

Δημοσίευση σχολίου